Boete gekregen in de trein?
Als je met de trein reist moet je beschikken over een geldig vervoerbewijs. Dat kan een ov-chipkaart of een e-ticket zijn, of een abonnement, los kaartje, enzovoorts. Wanneer je geen vervoerbewijs aan de conducteur kunt laten zien, als je reist op een traject dat buiten de route ligt van je vervoerbewijs of wanneer je in de 1e klas reist met een 2e klas-vervoerbewijs reis je zwart en kun je een boete krijgen. Lees hier wat je moet doen als je een boete bij NS krijgt.
Als een conducteur of controleur vaststelt dat je zonder geldig vervoerbewijs reist zal deze in de meeste gevallen een boete uitschrijven. Dit geldt voor alle treinvervoerders in Nederland. De boete wordt een Uitstel van Betaling genoemd. De kosten hiervan zijn de kosten van een normaal treinkaartje (enkele reis of retour) plus een wettelijke verhoging van 50 euro. Daarbij komen 15 euro administratiekosten als je niet binnen 28 dagen betaalt. De conducteur in de trein kan de wettelijke verhoging van 50 euro en de eventuele administratiekosten niet kwijtschelden. Het is dus niet mogelijk om in de trein bij de conducteur een kaartje te kopen tegen normaal tarief.
Het is mogelijk om het Uitstel van Betaling meteen contant te betalen, of om een acceptgiro thuis te laten sturen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan achteraf betalen.
Hoe kun je een boete laten kwijtschelden?
De conducteur in de trein heeft niet de mogelijkheid om de boete kwijt te schelden. Achteraf is het wel mogelijk om via de klantenservice van het vervoersbedrijf om kwijtschelding te vragen, maar dit hangt af van de coulance van de klantenservice. Zij zullen ook kijken of je al vaker een boete hebt gekregen en wat de omstandigheden zijn.
Als je een boete thuisgestuurd krijgt, staat daar een adres op waar je bezwaar kunt maken. Stuur een brief naar dit adres waarin je je naam, je geboortedatum en je eigen adres vermeldt, en neem het nummer van het proces-verbaal over. Licht kort en zakelijk toe waarom je het niet eens bent met de boete. Word niet boos en schrijf ook geen zaken op die niet kloppen of die niet relevant zijn.
Verstuur de brief naar de vervoermaatschappij en let er op: vaak moet je in de tussentijd de boete wel betalen. Mocht je gelijk krijgen, dan zal de vervoerder de boete weer aan je terugbetalen.
Ik kon geen kaartje kopen
Was er een technische storing waardoor alle kaartautomaten niet werkten, en was het loket (indien aanwezig) gesloten? Ga dan voor of meteen na het instappen op zoek naar de conducteur en geef dit aan bij de conducteur. De conducteur maakt een aantekening, zodat je geen boete hoeft te betalen.
Ik was niet ingecheckt
Was het door een storing niet mogelijk om in te checken? Meld dit via de informatiezuil die bij de ov-chipkaartpoortjes of op het perron staat of geef het meteen door aan de conducteur als je instapt. Let op: bij sommige abonnementen moet je ingecheckt zijn als je reist, ook al betaal je niet per reis! Dit geldt bijvoorbeeld voor het Dal Vrij-abonnement van NS. Als je niet ingecheckt bent reis je zwart.
Ik was mijn abonnement vergeten, kan de ik de kosten voor een kaartje terugvragen?
Heb je een treinabonnement maar heb je deze thuis laten liggen? Als je dit bedenkt voordat je instapt: koop een treinkaartje (bijvoorbeeld een retourtje) om problemen te voorkomen, anders moet de conducteur een boete uitschrijven (€ 50 plus de ritprijs en € 15 administratiekosten). Meestal kun je deze kosten achteraf declareren.
Bij NS bestaan voor de meeste abonnementen speciale regelingen. Zo kun je als houder van een jaarabonnement van NS maximaal drie keer per jaar een treinkaartje declareren wanneer je je abonnement vergeten bent. Studenten met een studenten-ov-chipkaart kunnen maximaal één keer per jaar een kaartje declareren. OV-bedrijven zijn niet verplicht om dit aan te bieden; betaal daarom altijd de boete als de boete niet kwijtgescholden wordt.
- Neem contact op met de klantenservice van je vervoerder.
Mag een conducteur mij een boete geven?
Je kunt in de trein of op het station gecontroleerd worden door een conducteur, een treinsteward of door speciale controleteams. Ook de politie kan je controleren op een geldig treinkaartje.
Een treinconducteur of een ticketcontroleur is een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA). Dit houdt in dat een conducteur een proces-verbaal op kan maken en dat hij ook de bevoegdheid heeft om je identiteit te controleren en in uiterste gevallen zelfs iemand aan te houden. Zie voor meer informatie de website van de politie.
Krijg ik een boete als...
Krijg ik een boete als ik met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas zit?
Ja, op dat moment heb je geen geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Je krijgt dan een boete van 50 euro plus de kosten van een 1e-klasticket en administratiekosten.
Krijg ik een boete als ik reis met een e-ticket en ik kan me niet kan legitimeren?
Ja, je moet je kunnen legitimeren als je reist met een e-ticket (met een paspoort, id-kaart of rijbewijs). Dit staat in de voorwaarden voor e-tickets vermeld. In de praktijk wordt hier meestal niet op gecontroleerd, maar daar kun je geen rechten aan ontlenen.
Krijg ik een boete als ik niet incheck?
Dat hangt af van je ticket. Als je reist met een e-ticket of als je reist met een internationaal treinticket hoef je niet in te checken. Als je reist op saldo, met een Dal Vrij, Altijd Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij, NS Businesscard of een studenten-ov-chipkaart moet je altijd inchecken met je ov-chipkaart, zelfs als je niet hoeft te betalen voor een treinrit. Je abonnement is niet geldig als je niet bent ingecheckt.
Kan ik een boete krijgen als ik ingecheckt ben?
Ja, je kunt een boete krijgen als je ingecheckt bent met je ov-chipkaart, maar wanneer je reist in de richting van het station waar je ingecheckt bent. Voorbeeld: als je ingecheckt bent in Rotterdam Centraal en je neemt de trein van Amsterdam naar Leiden reis je richting het punt waar je bent ingecheckt. In dat geval kun je een boete krijgen. Als je een dergelijke reis wilt maken moet je halverwege je reis uitchecken en meteen weer inchecken.
In sommige gevallen rijden er meerdere vervoerders vanaf een station. Zorg in dat geval dat je bij de juiste vervoerder incheckt, anders heb je geen geldig vervoerbewijs. Als je overstapt van de ene vervoerder naar de andere moet je ook uitchecken en dan weer inchecken.
Krijg ik een boete als ik praat in de stiltecoupé?
Je kunt een boete krijgen van € 140 wanneer je dusdanig veel herrie maakt dat andere reizigers hier overlast van ondervinden. Dat kan zowel in de stiltecoupé als in andere delen van de trein (als je bijvoorbeeld een muziekinstrument bespeelt in de trein).
Krijg ik een boete als ik de poortjes openduw of achter iemand aanloop zonder in te checken?
Ja, je kunt een boete verwachten van 50 euro (voor zwartrijden) als je door de poortjes heen gaat zonder in te checken (omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt), en daarboven op kun je een boete van 95 euro verwachten omdat je de poortjes misbruikt. Het maakt daarbij niet uit of je ze openduwt, open schopt of snel achter iemand aanloopt (tailgaten). Je totale boete zal dus 50+95 = 145 euro zijn.
Bijzondere situaties
Wil je je fiets meenemen in de trein? Let er dan op dat je daar een speciaal fietsticket voor nodig hebt (of je vouwfiets in moet klappen), anders kun je daar een boete voor krijgen.
Kom je er niet uit met de tips op deze pagina? Neem dan contact op met de klantenservice van het vervoerbedrijf. Doe dit zo snel mogelijk om te voorkomen dat de kosten van de boete oplopen.