Landelijk aangepaste dienstregeling
Tijdens uitzonderlijke weersomstandigheden rijdt NS een landelijk aangepaste dienstregeling. Tijdens deze dienstregeling rijden veel treinen niet of rijden ze een korter traject dan gebruikelijk. Met name in de Randstad houdt dat in dat er veel minder treinen dan gebruikelijk rijden. Op deze pagina vind je de aangepaste dienstregeling zelf, een korte uitleg over deze dienstregeling en informatie wanneer de aangepaste dienstregeling wordt ingezet.
Wat is een landelijke aangepaste dienstregeling?
Een aangepaste dienstregeling is een speciale dienstregeling die ingezet wordt bij uitzonderlijke weersomstandigheden. NS noemt deze dienstregeling ook wel de landelijk uitgedunde dienstregeling (LUD). De naam zegt het al: de normale dienstregeling wordt uitgedund.
De reden voor het uitdunnen van de dienstregeling is dat het treinverkeer voor NS en ProRail hiermee beheersbaar wordt. Doordat er minder treinen rijden is de kans op vertraging kleiner (minder kans op filevorming op het spoor), en doordat er meer capaciteit is op het spoor kan men gemakkelijker de treindienst bijsturen bij storingen. Zo zijn er op stations meer sporen beschikbaar om te keren bij een gestremd traject.
Doordat een aantal lange trajecten wordt opgeknipt in twee delen blijven effecten van vertragingen ook beperkt. Zo is bijvoorbeeld het traject Lelystad - Schiphol - Rotterdam - Vlissingen tijdens een aangepaste dienstregeling opgeknipt in een gedeelte Lelystad - Roosendaal en een gedeelte Roosendaal - Vlissingen. Door de knip in Roosendaal blijft de treindienst in Zeeland onverstoord, ook als de treinen Lelystad - Roosendaal met een flinke vertraging rijden.
Uiteraard betekenen deze maatregelen wel dat het treinreizen zelf minder prettig is. Een traject dat opgeknipt is in twee delen houdt in dat er extra overgestapt moet worden, en minder treinen betekent dat je reistijd langer mogelijk langer wordt en dat je trein waarschijnlijk voller is.
Wanneer rijdt NS met een aangepaste dienstregeling?
NS rijdt een aangepaste dienstregeling wanneer de kans groot is dat door slechte weersomstandigheden de normale dienstregeling niet goed verloopt. De meest voorkomende oorzaak in de afgelopen jaren was een flinke hoeveelheid sneeuw, maar ook storm of extreme hitte kunnen de reden zijn dat NS een aangepaste dienstregeling rijdt.
Bijna altijd wordt één dag van tevoren besloten of er met een aangepaste dienstregeling wordt gereden. Uiterlijk 16.00 uur 's middags neemt men de beslissing of er een aangepaste dienstregeling wordt gereden. Normaal gesproken wordt dan zo snel mogelijk de reisplanner aangepast en wordt het besluit bekend gemaakt.
Criteria voor een aangepaste dienstregeling
Wanneer er een grote kans is op een verstoorde dienstregeling door uitzonderlijke weersomstandigheden wordt een aangepaste dienstregeling gereden.
De criteria in de winter zijn als volgt:
- Op de eerste winterse dag wordt de dienstregeling aangepast bij een kans van 10% op 1,5 cm sneeuw.
- Als er 50% of meer kans is op strenge vorst wordt de dienstregeling aangepast.
In tegenstelling tot voorheen wordt de dienstregeling niet aangepast als het weer goed is, maar enkele dagen later weer slechte weersomstandigheden zijn voorzien. Alleen als de weersverwachting slecht is wordt dus een aangepaste dienstregeling gereden.
Een aangepaste dienstregeling kan ook ingezet worden bij ander weer met grote impact op de treinenloop, bijvoorbeeld bij een flinke storm.
Effecten van een aangepaste dienstregeling
Volgens cijfers van NS rijden er tijdens een aangepaste dienstregeling 50% minder treinen in de Randstad en 20% minder treinen in de rest van het land.
Tijdens een aangepaste dienstregeling zijn de treinen vaak een stuk voller doordat er minder treinen rijden. Hoewel NS probeert treinen langer te maken dan normaal, is dit op veel trajecten niet mogelijk doordat de treinen al op maximale lengte rijden of omdat de perrons van sommige stations niet lang genoeg zijn. Een ander probleem tijdens een winterdienstregeling is dat er meer treinstellen dan gemiddeld defect zijn, waardoor NS minder treinstellen beschikbaar heeft.
Een ander effect van een aangepaste dienstregeling is dat je vaker moet overstappen en dat je reis langer duurt, afhankelijk van de reis die je maakt. Al met al is treinreizen tijdens een aangepaste dienstregeling minder prettig dan tijdens een normale dienstregeling.
Aangepaste dienstregeling
Hieronder vind je alle aanpassingen die worden gedaan bij een aangepaste dienstregeling.
Intercity’s:
- Intercity direct Amsterdam-Rotterdam v.v. (serie 1000) rijdt niet (gebruik de IC Direct Amsterdam-Rotterdam-Breda v.v. van een kwartier eerder/later)
- Intercity Amsterdam Centraal-Den Haag Centraal (serie 2100) rijdt niet
- Intercity Dordrecht-Breda v.v. (serie 2300) rijdt niet, gebruik de sprinter
- Intercity Lelystad-Schiphol-Rotterdam-Dordrecht v.v. (serie 2400) rijdt niet
- Intercity Schiphol-Nijmegen v.v. (serie 3100) rijdt niet
- Spits-intercity Enkhuizen-Amsterdam v.v. (serie 4500) rijdt niet, gebruik de normale intercity's
- Intercity Rotterdam-Utrecht-Groningen en Rotterdam-Utrecht-Leeuwarden v.v. (serie 500 en 600): rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal, gebruik de intercity van een kwartier eerder/later
- Intercity Den Haag-Utrecht-Enschede en Den Haag-Utrecht-Amersfoort Schothorst v.v. (serie 1700 en 11700): rijdt niet tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal, gebruik de intercity van een kwartier eerder/later
- Intercity Maastricht-Eindhoven-Amsterdam-Alkmaar v.v. (serie 800): rijdt niet tussen Utrecht Centraal, Amsterdam en Alkmaar, met uitzondering van enkele treinen in de spits (zie de reisplanner). Deze trein rijdt wel tussen Utrecht en Maastricht. Gebruik tussen Alkmaar, Amsterdam en Utrecht de intercity Den Helder-Nijmegen (2x/uur)
- Intercity Enkhuizen-Amsterdam-Eindhoven-Heerlen v.v. (serie 3900): rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Deze trein rijdt wel tussen Enkhuizen en Amsterdam en tussen Sittard en Heerlen. Gebruik tussen Amsterdam en Utrecht de intercity Den Helder-Nijmegen (2x/uur), gebruik tussen Utrecht en Sittard de intercity Alkmaar-Maastricht (2x/uur)
- Avond-Intercity Enkhuizen-Amsterdam-Eindhoven-Maastricht v.v. (serie 2900): rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Deze trein rijdt wel tussen Enkhuizen en Amsterdam en tussen Utrecht en Maastricht. Gebruik tussen Amsterdam en Utrecht de intercity Den Helder-Nijmegen (2x/uur)
- Intercity Den Helder-Nijmegen v.v. (serie 3000): rijdt normaal, maar extra overstap in Alkmaar voor reizigers van/naar Den Helder
- Intercity Schiphol-Utrecht-Eindhoven-Venlo v.v. (serie 3500): rijdt niet tussen Utrecht en Eindhoven. Deze trein rijdt wel tussen Schiphol en Utrecht en tussen Eindhoven en Venlo.
- Intercity Deventer-Amersfoort-Amsterdam v.v. (serie 1500): rijdt niet tussen Deventer en Amersfoort, gebruik de overige intercity’s
- Intercity Amsterdam-Rotterdam-Roosendaal-Vlissingen v.v. (serie 2200): deze treinen rijden, maar er is een extra overstap in Roosendaal voor doorgaande reizigers
Sprinters:
- Sprinter Uitgeest-Amsterdam v.v. (serie 4700) rijdt niet
- Sprinter Almere-Utrecht v.v. (serie 4900) rijdt niet, reis via Weesp
- Sprinter Dordrecht-Den Haag v.v. (serie 5100) rijdt niet, gebruik de sprinter van een kwartier eerder/later
- Sprinter Amsterdam-Hoofddorp v.v. (serie 5800) rijdt niet, gebruik de overige treinen tussen Amsterdam en Hoofddorp
- Sprinter Woerden-Utrecht-Tiel v.v. (serie 6100) rijdt niet tussen Woerden en Utrecht, gebruik de overige treinen. Rijdt wel tussen Utrecht en Tiel
- Spits-Sprinter Groningen-Assen v.v. (serie 6200) rijdt niet, gebruik de overige treinen
- Spits-Sprinter Houten Castellum-Utrecht v.v. (serie 6500) rijdt niet, gebruik de overige sprinters
- Spits-Sprinter Oss-’s Hertogenbosch-Eindhoven-Deurne v.v. (serie 6700): rijdt niet tussen Oss en ‘s-Hertogenbosch, rijdt wel tussen ‘s-Hertogenbosch en Deurne
- Sprinter Gouda Goverwelle-Den Haag v.v. (serie 6800) rijdt niet, gebruik de overige sprinters
- Sprinter Gouda Goverwelle-Rotterdam v.v. (serie 7700) rijdt niet, gebruik de overige sprinters
- Sprinter Rhenen-Amsterdam v.v. (serie 7400): dienstregeling aangepast, rijdt een kwartier eerder/later als sprinter Rhenen-Breukelen v.v. (serie 7300).
- Spits-Sprinter Alphen a/d Rijn-Leiden v.v. (serie 8900) rijdt niet, gebruik de intercity
- Spits-intercity Roosendaal-Vlissingen v.v. (serie 12200) rijdt niet, gebruik de normale trein
- Sprinter Arnhem-Nijmegen-’s Hertogenbosch v.v. (serie 4400): rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen
- Sprinter Haarlem-Leiden-Den Haag Centraal v.v. (serie 6300: rijdt niet tussen Leiden en Den Haag, gebruik de overige sprinters.
- Sprinter Zutphen-Nijmegen-Wijchen v.v. (serie 7600): rijdt niet tussen Nijmegen en Wijchen.
- Museumpundel naar het Spoorwegmuseum (serie 28300) rijdt niet
Op weekenddagen en feestdagen wordt een andere dienstregeling gehanteerd.