Nieuwe NS dienstregeling 2022
De NS-dienstregeling voor 2022 bevat een aantal veranderingen ten opzichte van de dienstregeling uit 2021. Op deze pagina vind je een overzicht van alle belangrijke veranderingen. Er zijn een aantal belangrijke veranderingen ten opzichte van de oude dienstregeling.
In de reisplanner kun je opzoeken wat er veranderd is op je vaste traject. De nieuwe dienstregeling voor 2022 start op zondag 12 december 2021.
Wijzigingen in dienstregeling 2022
Een van de grootste veranderingen is dat er op meer trajecten zogenaamde 'tienminutentreinen' gaan rijden. Dat betekent dat er iedere 10 minuten een trein vertrekt, in plaats van ieder kwartier of ieder halfuur.
Nieuwe tienminutentreinen gaan rijden op de volgende trajecten:
- Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Schiphol (intercity)
- Nijmegen - Arnhem - Ede-Wageningen - Utrecht - Schiphol (intercity)
- Rotterdam - Dordrecht (sprinter)
De nieuwe tienminutentreinen rijden niet op elk moment van de dag, 's avonds en in het weekend is de frequentie lager. Daarnaast zijn er nog een aantal andere veranderingen, die hieronder per regio worden toegelicht.
Veranderingen in Midden- en Oost-Nederland
- Er gaat een extra intercity Nijmegen-Utrecht-Schiphol rijden (waarmee er op werkdagen 6 treinen per uur tussen Nijmegen en Utrecht gaan rijden).
- De stops van de intercity's op de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp worden aangepast.
- De sprinters tussen Veenendaal - Driebergen-Zeist - Utrecht - Breukelen krijgen een andere dienstregeling. Er rijden voortaan 2 sprinters per uur tussen Veenendaal en Driebergen-Zeist (in de spits 4 per uur). Tussen Driebergen-Zeist, Utrecht en Breukelen rijden 4 sprinters per uur.
Veranderingen in West-Nederland
- Er rijden voortaan op werkdagen 6 intercities per uur tussen Rotterdam, Den Haag HS, Leiden en Schiphol.
- Er rijden overdag voortaan (op werkdagen) 6 sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht.
- Tussen Leiden en Utrecht gaan meer treinen rijden: de sprinter tussen Leiden en Alphen a/d Rijn rijdt voortaan door naar Utrecht.
- De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden.
- De sprinters tussen Amsterdam en Zandvoort en tussen Amsterdam en Hoorn krijgen een andere dienstregeling, waardoor de overstaptijden in Hoorn verbeterd worden.
- In het weekend rijden voortaan 4 sprinters per uur tussen Amsterdam en Uitgeest.
Veranderingen in Zuid-Nederland
- Een van de twee intercity's per uur tussen Roosendaal en Vlissingen stopt voortaan alleen nog maar in Goes, Middelburg en Vlissingen.
- Er gaat een extra sprinter rijden tussen Vlissingen en Roosendaal zodat de andere stations twee keer per uur een trein hebben.
Internationale dienstregeling 2022
- Vanuit Den Haag rijdt voortaan niet meer een directe trein naar Antwerpen en Brussel; reizigers uit Den Haag moeten overstappen in Rotterdam.
- De stoptrein vanuit Roosendaal naar Antwerpen rijdt op werkdagen voortaan een half uur eerder/later.
- Er gaan meer Eurostars naar Londen naar Londen rijden.