Nieuwe NS dienstregeling 2023
De NS-dienstregeling voor 2023 bevat een aantal veranderingen ten opzichte van de dienstregeling uit 2021. Op deze pagina vind je een overzicht van alle belangrijke veranderingen. Er zijn een aantal belangrijke veranderingen ten opzichte van de oude dienstregeling.
In de reisplanner kun je opzoeken wat er veranderd is op je vaste traject. De nieuwe dienstregeling voor 2023 start op zondag 11 december 2022.
Wijzigingen in dienstregeling 2023
Een belangrijke verandering is dat er door personeelstekort bij NS in de nieuwe dienstregeling een aantal treinen minder zullen rijden, en dat in de kerstvakantie en in de zomervakantie een aantal spitstreinen niet zal rijden. In de praktijk wordt er tijdens de kerstvakantie de dienstregeling zoals op vrijdag/in het weekend wordt gereden, check de reisplanner voor de exacte dienstregeling.
Op het traject Eindhoven-Utrecht-Amsterdam Centraal zal er een extra trein gaan rijden waardoor er op maandag t/m donderdag weer elke tien minuten een trein rijdt. Op vrijdag en in het weekend rijden er 4 treinen per uur.
Op deze trajecten zullen er door personeelstekort het hele jaar minder treinen rijden:
Op werkdagen rijden er minder treinen op deze trajecten:
- Rotterdam Centraal - Breda (HSL)
- Amersfoort Centraal - Utrecht Centraal
In de daluren (buiten de spits) rijden er minder treinen op de trajecten:
- Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
- Schiphol - Lelystad
- Arnhem - Nijmegen
- Hoofddorp - Amsterdam Centraal
Op vrijdag rijden er minder treinen op deze trajecten:
- Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
- Schiphol - Lelystad
In het weekend rijden op deze trajecten minder treinen:
- Rotterdam Centraal - Breda (HSL)
- Almere - Almere Oostvaarders
- Haarlem - Amsterdam (er rijden geen rechtstreekse treinen van Amsterdam naar Zandvoort meer)
- Hoofddorp - Amsterdam Centraal
- Nijmegen Centraal - Dordrecht
- Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit
Langere treinen in 2023
NS geeft aan dat in 2023 treinen worden verlengd, om zo deels de reductie in het treinaanbod te compenseren. Volgens NS levert dat tot 30% meer zitplaatsen op.