Hoe werkt Rijden de Treinen?

Een groot deel van de actuele reisinformatie die op de website te vinden is komt van NS. Door Rijden de Treinen wordt deze informatie verwerkt en op de website gepubliceerd. Op deze pagina lees je hoe Rijden de Treinen deze informatie verwerkt en hoe op basis van deze informatie statistieken berekend worden.

Treinstoringen

De storingsberichten bij de treinstoringen worden door NS gepubliceerd. In een enkel geval maakt Rijden de Treinen zelf een storingsbericht (bijvoorbeeld wanneer er een winterdienstregeling van toepassing is); dat wordt dan expliciet in het bericht vermeld. In alle andere gevallen wordt het bericht zonder verdere verwerking overgenomen van NS.

De storingsberichten worden continue bijgewerkt. Op deze manier kan Rijden de Treinen snel een update van treinstoringen publiceren. Voor iedere treinstoring probeert Rijden de Treinen ook extra informatie te verzamelen: zo wordt uitgerekend op welke trajecten een storing van toepassing is, en welke prognose aangegeven is. Op deze manier kunnen we de treinstoringen beter doorzoekbaar maken. Ook voor het uitrekenen van statistieken wordt deze extra informatie gebruikt (zie ook de uitleg over het berekenen van statistieken).

Wanneer er door NS een nieuw bericht wordt geplaatst bij storingen of werkzaamheden bewaart Rijden de Treinen het oude bericht. Deze oude berichten kun je zien als je de details van een storing of werkzaamheden bekijkt. Met deze oude berichten kun je het verloop van een treinstoring volgen: er is bijvoorbeeld mee te zien of er vanaf een bepaald moment bussen zijn ingezet, het reisadvies aangepast is en vanaf wanneer de treindienst weer hervat werd.

Actuele vertrektijden

De actuele vertrektijden op de website en in de app komen rechtstreeks bij NS vandaan. De informatiebron is hetzelfde systeem dat wordt gebruikt voor de beeldschermen op de stations. Ook aanvullende informatie, zoals de treinsamenstelling of toeslaginformatie, komt uit het systeem van NS.

In de Rijden de Treinen app worden treinsoorten in het overzicht afgekort om ruimte te besparen. Een intercity wordt bijvoorbeeld een IC en een Sprinter wordt Spr.

De actuele vertrektijden worden niet gebruikt voor het berekenen van statistieken.

Reisplanner

De informatie van de reisplanner is dezelfde informatie als terug te vinden is in de reisplanner van NS. De optie ''Laatste trein'' zoekt een trein die voor of om 2.00 uur 's nachts vertrekt op de dag dat je deze optie gebruikt.

De reisplanner geeft tips om uit te checken als je overstapt van de ene naar de andere vervoerder. Dit wordt gedaan door de naam van de vervoerders met elkaar te vergelijken. Het is dus mogelijk dat je soms (onterecht) een tip krijgt om uit- en in te checken.

Regionale en buitenlandse treinvervoerders

Hoewel een groot deel van de informatie op deze website in eerste instantie afkomstig is van NS zijn de treinstoringen, actuele vertrektijden en de reisplanner ook te gebruiken voor andere vervoerders. In tegenstelling tot het twitteraccount van NS twittert @rijdendetreinen ook storingen bij regionale spoorvervoerders (Abellio, Arriva, Breng, Connexxion en Syntus) en op trajecten naar het buitenland.