Dienstregeling 2018

De NS-dienstregeling voor 2018 bevat diverse wijzigingen ten opzichte van de afgelopen dienstregeling. Op deze pagina vind je een overzicht van alle belangrijke veranderingen.

In de reisplanner kun je opzoeken of er iets verandert op je vaste traject. Ook is er dit jaar weer een spoorboekje.

De nieuwe dienstregeling voor 2018 gaat op zondag 10 december 2017 van start.

Wijzigingen in dienstregeling 2018

Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen per regio.



Nieuwe stations

Vanaf 10 december worden de volgende stations geopend:

Update: Op 6 december is bekend geworden dat er voorlopig nog geen treinen kunnen stoppen op station Zwolle Stadshagen. Door bodemproblemen kunnen de treinen niet de snelheid halen die nodig is om te kunnen stoppen op station Stadshagen, waardoor de treinen hier de komende tijd nog niet kunnen stoppen.

Nieuwe vervoerders

Vanaf de nieuwe dienstregeling worden de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede gereden door Keolis Nederland (voorheen Syntus). Reizigers op deze trajecten checken voortaan in- en uit bij Blauwnet, de nieuwe merknaam voor treinvervoer in Overijssel. Ook reizigers op de bestaande Arriva-trajecten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg en het bestaande Syntus/Keolis-traject Zutphen-Oldenzaal checken voortaan in- en uit bij Blauwnet.

Amsterdam/Schiphol - Utrecht - Eindhoven/Nijmegen

De grootste wijziging in dienstregeling 2018 is op de as Amsterdam-Utrecht-Eindhoven, want hier gaan de intercity's voortaan iedere tien minuten rijden in plaats van elk kwartier. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor de dienstregeling op dit traject.

  • Er rijden voortaan 6 intercity's per uur tussen Amsterdam en Eindhoven (elke tien minuten een trein). 4x/uur wordt deze verbinding rechtstreeks geboden tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven, 2x/uur kan dit via een overstap in Utrecht.
  • De intercity's Schiphol-Utrecht-Nijmegen rijden voortaan langer door, waardoor er tot ca. 21.30 uur een kwartierdienst Utrecht-Schiphol is.
  • De kwartierdienst vanaf Utrecht Centraal naar Nijmegen wordt van maandag tot en met zaterdag verlengd tot circa 23:00 uur.
  • Er gaan in de spits 6 sprinters per uur rijden tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum. Deze stoppen 's ochtends niet op alle stations wanneer ze richting Houten rijden, en 's middags stoppen ze niet overal als ze richting Utrecht rijden.
  • De aansluitingen in Geldermalsen en Tiel zijn veranderd waardoor de overstaptijd fors langer of juist korter is dan nu. Ook neemt de reistijd tussen Utrecht en Tiel toe doordat de sprinter langer stil staat in Geldermalsen.

Noord-Nederland

  • De sprinters tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede worden voortaan niet meer door NS, maar door Blauwnet (Keolis) gereden. Tussen Enschede en Raalte introduceert Keolis een sneltrein.
  • Tussen Leeuwarden en Meppel gaan op werkdagen meer treinen rijden. Twee keer per uur rijdt er een sprinter tot 20.00 uur, tussen 20.00 uur en 22.00 uur rijdt er één sprinter per uur.
  • De intercity's tussen Leeuwarden en Zwolle stoppen tot 22.00 uur alleen op Heerenveen, Steenwijk en Meppel. Na 22.00 uur stopt de intercity van/naar Rotterdam op alle tussengelegen stations tussen Leeuwarden en Zwolle (de intercity van/naar Den Haag stopt dan niet overal, stopt wel in Meppel).
  • De intercity uit Groningen sluit goed aan op de Blauwnet-trein naar Enschede, waardoor omreizen via Deventer niet meer nodig is.

West-Nederland

  • Op het traject Gouda-Alphen opent in december het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk, en later in 2018 het station Waddinxveen Triangel.
  • Er gaat een extra vroege Intercity Direct rijden.
  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.
  • Op werkdagen rijdt er 's ochtends 2x een extra intercity van Vlissingen naar Roosendaal, 's middags rijden er 2 extra intercity's van Roosendaal naar Vlissingen. Deze treinen stoppen alleen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom.

Zuid-Nederland

  • In Eindhoven zijn bijna alle vertrektijden (en aansluitingen) veranderd.
  • De sprinter Arnhem - ’s-Hertogenbosch rijdt door naar Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven en Deurne.
  • De sprinter tussen 's-Hertogenbosch en Deurne wordt 7 minuten sneller tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch, waardoor de aansluitingen veranderen. Doordeweeks rijdt deze sprinter in de spits door naar Oss, waarbij 's ochtends alleen in de richting van Oss naar 's-Hertogenbosch wordt gestopt op tussengelegen stations, en 's middags alleen richting Oss.

Internationaal

  • In de loop van 2018 zal de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel via de HSL rijden en daardoor niet meer stoppen op Den Haag HS. Er zal eens per vier uur een trein rijden die vanaf Den Haag HS via Rotterdam en Breda naar Antwerpen en Brussel rijdt.
  • Er gaat een internationale stoptrein van Eurobahn rijden van Hengelo naar Bad Bentheim en Bielefeld Hbf. Deze trein rijdt vanaf zondag 14 januari 2018.
  • In 2018 starten er grote werkzaamheden op het Duitse traject van de ICE Amsterdam - Frankfurt. De ICE zal daarom regelmatig omgeleid worden via Venlo.
  • Vanaf 4 april 2018 gaat er vanuit Nederland een Eurostar tussen Amsterdam en Londen rijden.
  • De stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen verandert ca. 30 minuten van vertrektijd (op werkdagen).